Den här kvällen fick vi höra vår medlem Reine Lindholm berätta om Regalskeppet Vasa. Vi fick även en tillbakablick till vår svenska historia under 1600-talet, det var då bygget av statsstaten började. Sveriges stormaktstid brukar läggas till åren 1611- 1711 och 1658 var Sverige som störst. Gustav ll Adolf var kung, och Sverige var i krig mot Polen. Man hade förlorat en del skepp under krigsuppdragen och i januari 1625 beställde kungen fyra nya skepp, däribland Regalskeppet Vasa. Vasa byggdes i Stockholm och kostade 53 000 daler att bygga. Det var bestyckat med 64 kanoner. På sommaren 1628 var Vasa färdigbyggd. Man gjorde då ett krängningsprov, 30 man fick springa fram och åter på skeppet. Det gick inte bra, skeppet var instabilt! Vasa var felkonstruerat, det var för lite tyngd under vattenlinjen. Högste ansvarig för flottan amiral Klas Fleming, men han valde att inte ställa in jungfrufärden.
Den 10 augusti 1628 kl 18.00 var det klart för avfärd. Kapten Söfring Hansson, 150 sjömän och anhöriga var ombord på skeppet – resten av besättningen skulle kliva ombord senare. Det blev en kort seglats, endast några få segel var hissade. Det var lugnt väder, men så kom det en kastvind och fartyget krängde till. Kanonerna var surrade, kanonportarna var öppna och vattnet strömmade in. Skeppet kantrade utanför Beckholmen på sin jungfruresa och sjönk snabbt. Många ombordvarande kunde ta sig iland men omkring trettio personer dog. Nyheten om katastrofen spred sig snabbt ut i Europa! Förhören efter förlisningen leddes av riksamiralen Gyllenhielm, men ingen dömdes som ansvarig.
Vasa låg på sjöbotten i över 300 år och bärgningsförsök hade tidigare gjorts. Amatörforskare Anders Franzén hade letat efter Vasa och efter kontakt med dykarbasen Per Edvin Fälting kunde de lokalisera skeppet år 1956. De ville bärga skeppet, och efter flera år av kontakter och olika förberedelsearbeten var det så dags. Den 24 april 1961, så syntes Vasa komma upp till ytan, i direktsändning i TV. Franzén och Fälting var de första som gick ombord. Flygt pumpar som tillsammans med Neptunbolaget var huvudsponsorer. Sedan vidtog mycket arbete – många tusen föremål hittades och registrerades, även kvarlevor efter 15 omkomna. Ett museum – Wasavarvet byggdes. Skeppet besprutades under sjutton år för att konservera virket och torkades sedan under 9 år. Nya Vasamuseet byggdes 1988.
Vasa är vår största turistattraktion! Just nu sjunker Vasaskeppet ihop. Renovering pågår, man försöker bevara skeppet för framtiden. Det var en mycket intressant föreläsning om Regalskeppet Vasa, som många av oss har besökt. Kaffe och lotterier avslutade en trevlig kväll!
Lena Cedermark
Bilderna på Vasa och Vasamuset är tagna från Vasamuseets hemsida